سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تاثیر کتابخوانی بر کودک و نوجوان

فواید کتاب و کتابخوانی برای کودک و نوجوان:

 

توجه به نقش کتاب در زندگی کودکان اهمیت زیادی دارد ممکن است کودکان در ابتدا با پاره کردن و ورق زدن صفحات کتاب با آن ارتباط برقرار کنند. واکنش های مختلف والدین به این کار می تواند باعث علاقه و یا بی میلی کودکان به کتاب در سالهای بعدی زندگی او و حتی در بزرگسالی شود. والدین فکر می کنند بچه ها از اسباب بازی لذت بیشتری می برند و برای آنها اسباب بازی های مختلف تهیه می کنند. اما اسباب بازی ها نقش مهمی در رشد ذهنی کودکان ندارند و این کتاب ها هستند که می توانند به رشد فکری آن ها کمک کنند و وجود یک کتابخانه در اتاق کودک از همه چی مهم تر است و کتاب ها نقش بسیار زیادی در زندگی آن ها دارند.

تاثیر مطالعه بر سلامت روان کودکان و نوجوانان بر کسی پوشیده نیست، اما والدین زیادی فکر می کنند مطالعه تاثیر آنچنان زیادی بر رشد و حفظ سلامت روان فرزندانشان ندارد. در جلسات مشاوره آنلاین کودک و نوجوان، مشاورین روانشناس تاکید زیادی بر فواید مطالعه در کودکان دارند و سعی می کنند والدین را با ارتباط بین مطالعه و حفظ سلامت روان بچه ها آشنا کنند.

با خواندن کتاب برای کودک و نوجوان خود به رشد ذهن، تفکر، عاطفه و تخیل او کمک می‌کنید. پس ساعاتی از روز را مشخص کنید و در این زمان چند صفحه کتاب برای او بخوانید. سعی کنید کار را با کتاب‌های ساده‌تر و جذاب‌تر همچنین بازه‌های زمانی کوتاه تر شروع کنید. هرچه تجربه‌ی بهتری برای او ایجاد کنید او هم در روزهای بعدی بیشتر با شما همکاری می‌کند.

 

کودک و نوجوان

 

 

فواید قصه گویی برای کودکان

 

دانش هایی هایی را به کودک شما اضافه می کند:

کودکان عاشق گوش دادن به داستان هستند. وقتی وقت کافی را برای داستان سرایی با آنها اختصاص می دهید، دانشی را القا می کنید که آنها می توانند در آینده با خودشون حمل کنند. داستان هایی با شخصیت هایی که می توانند درس های آنها را تقلید کنند یا داستان هایی با پیام های معنادار به آنها بگویید.

وقت گذاشتن برای انجام این کار درس های ارزشمندی را به کودکان می دهند و به آنها کمک می کند تا مهربانی، محبت، صداقت، دوستی و موارد دیگر بیاموزند.

 

مهارت شنیداری آنها را تقویت می کند:

جلب کردن توجه کودک برای مدت طولانی همیشه آسان نیست. بسیاری از بچه ها بسیار سخت برای زمان طولانی روی چیزی تمرکز می کنند. آنها یا به لب می نشینند و بیشتر صحبت می کنند یا ذهنشان به جای دیگری سرگردان می شود. با این حال، انجام داستان گویی با کودکان باعث می شود مهارت های شنوایی آن تقویت شود. این کار باعث می شود تا آنها توجه بیشتری بکنند و یاد می گیرند که چگونه تمرکز خود را روی یک موضوع زیاد کنند.

 

تخیل آنها را تقویت می کند:

وقتی کودکان به داستانی گوش می دهند، باعث می شود شخصیت ها، طرح داستان، صحنه و غیره را تصور کنند و قوه تخیل خود را افزایش دهند.

این با تماشای چیزی روی صفحه نمایش متفاوت است. آن‌ها می‌توانند داستان را تصور کنند که چگونه می‌خواهند در ذهنشان به نظر برسد. حتی می تواند خلاقیت آنها را زیاد کند و آنها را به سمت ایده های جدید باز کند.

درک فرهنگی آنها را افزایش می دهد:

گفتن داستان چشمان کودکان را به چیزهای جدید باز می کند.

مکان ها، فرهنگ، سنت ها. این باعث می شود آنها تصور کنند که در جای شخصیت های داستان قرار گرفته اند که در تلاش برای درک اعمالشان، همدلی آنها را تقویت می کند.

 کتاب کودک

مهارت های ارتباطی آنها را تقویت می کند:

خواندن و گفتن داستان برای کودکان می تواند قدرت بیان آنها را افزایش دهد. باعث می شود آنها را تشویق کند تا افکار، احساسات و ایده های خود را بیان کنند. هنگام انجام داستان گویی، کودک خود را تشویق کنید تا درباره ی داستان سؤال بپرسد یا درباره افکار خود حرف بزند. وقتی این کار را همراه با کودک خود انجام می دهید باعث می شود آنها دایره لغات گسترده تری داشته باشند و کلمات جدید را انتخاب می کنند.

 

حافظه آنها را تقویت می کند:

قصه گویی راهی عالی برای تقویت حافظه کودک شماست.

وقتی داستانی را برای آنها می خوانید، می توانید از آنها بخواهید تا برخی از جزئیات را تعریف کنند یا به خاطر بیاورند یا موضوع آن را برسی کند. از آنها سوال بپرسید و ببینید چقدر از اطلاعات را حفظ کرده اند یا به خاطر دارند.

 

یادگیری را آسان تر می کند:

گفتن داستان برای کودکان پلی برای یادگیری حرفه ایی تر است. این یک راه عالی برای آماده سازی آنها برای رفتن به مدرسه است. یادگیری را آسان تر و طبیعی می کند. همانطور که در بالا ذکر شد، داستان سرایی به افزایش تمرکز و تمرکز کودک کمک می کند که در شروع مدرسه بسیار مهم است.

 

مهارت های اجتماعی را بهبود می بخشد:

از طریق قصه‌گویی، کودکان یاد می‌گیرند که چگونه توجه کنند و به طور فعال به کسی که صحبت می کند گوش دهند. آنها یاد می گیرند که وقتی به صحبت های دیگران گوش می دهند صبورتر باشند.

قصه گویی می تواند به بچه های جوان چیزهای زیادی در مورد دنیا و زندگی بیاموزد. این به آنها فرصت های زیادی برای یادگیری ایده های فوق العاده و چیزهایی می دهد که قبلاً هرگز با آنها برخورد نکرده بودند. با توجه به این مزایا، والدین همه دلایلی را دارند که زمان کافی را برای داستان گویی با فرزندان خود صرف کنند.

 

 

قصه های خوب

 

چگونه نوجوانان را به مطالعه و خواندن کتاب علاقه مند کنیم؟

عشق به مطالعه دروازه‌ی دنیای یادگیری، فرهنگ و اندیشه را به روی نوجوانان می‌گشاید. در ایجاد این عشق و تعمیق و تبدیل آن به نیاز معنوی کودک و نوجوان، خانواده، گروه همسالان، آموزگاران و کتابداران نقش مهمی دارند.

  • درباره? کتاب‌های مورد علاقه? خود در نوجوانی با فرزندانتان حرف بزنید. آن‌ها در این سن دوست دارند از احساسات شما در آن زمان آگاهی پیداکنند. سعی کنید صمیمانه درک کنند شما هم زمانی نوجوان بوده‌اید و توانایی‌ها و علاقه‌هایتان هم در حد سن خودتان بوده است و حالا آن هارابه یاد دارید. این کار درهای ارتباط وگفت‌وگو در زمینه? کتاب و کتابخوانی را میان شما و فرزندانتان می‌گشاید.
  • روزنامه را به شکل خانوادگی بخوانید. برای نوجوانان، صفحه? حوادث یا کاریکاتورها جذاب‌اند. سعی کنیدنوبت خواندن میان افراد خانواده بگردد. یک شب شما، یک شب همسرتان و بعد پسر یا دخترتان. درباره? مطالب روزنامه با همسرتان حرف بزنید. حتی اگر فرزندانتان مشغول کارشان باشند، چنین گفت و گو هایی تأثیرگذارند.
  • برای نشان دادن سودمندی خواندن، نمونه‌های عملی ارائه دهید. اگر غذای خوشمزه‌ای پخته‌اید، بگویید که از فلان کتاب دستور پختش را برداشته‌اید، یا الگوی کاردستی‌تان را از یک کتاب یا نشریه در آورده‌اید. برای تعمیر بعضی از وسایل، اگر کتابی با این موضوع در کتابخانه دارید، باکمک فرزندتان از آن برای تعمیر وسیله? مورد نظر استفاده کنید.
  • با نوجوانتان یا اگر امکان دارد همه? افراد خانواده به کتابخانه بروید. قفسه‌ای را در خانه معین کنید که کتا ب های امانت گرفته شده را در آنجا بگذارید. این کار، به جز کمک به حفظ کتاب‌های امانت گرفته شده، سبب می‌شود نوجوان شما به کتاب‌هایی هم که شما یا همسرتان یا خواهر و برادرش امانت گرفته‌اند، نگاهی بیندازد.

 

 baratbooks.ir